Å lage en nettbutikk høres kanskje ut som en vanskelig og skremmende tanke. Spesielt hvis du er slik som jeg var for en drøy måneds tid tilbake, helt uten erfaring. Frykt ikke, for her kommer en rask og lett fordøyelig guide. Jeg legger også med noen personlige erfaringer og tips langs veien.

Undertegnede, Marius Schafferer og Jonas Bjørge Paulsen
Sammen startet vi og lanserte nettbutikk på litt over 30 dager.

Å skape er gøy

For litt over en måneds tid siden, fikk vi utdelt en eksamensoppgave der vi skulle gå sammen i grupper og lage en nettbutikk fra bunnen av. Mine første tanker var litt preget av bekymringer, da jeg har null peiling eller erfaring rundt dette fra før av. Bekymringene ble fort omgjort til entusiasme da foreleser påpekte at dette var noe vi alle ville få til. Det er ikke alle eksamensoppgaver som skaper entusiasme hos meg, for å si det slik.

Helt ærlig, så har nok dette vært et avvik fra hvordan det vanligvis føles. Ikke bare det å lære noe praktisk som jeg vet jeg vil få bruk for i arbeidslivet, men også muligheten til å skape noe. Noe som er vårt. Noe jeg kan peke til å si “det der har jeg gjort”. Hadde butikken blitt en total katastrofe hadde nok den siste frasen uteblitt, men sånn ble det heldigvis ikke.

Alt starter med en plan

Som med det meste i livet er en god plan alltid et godt sted å starte. Hva skal du selge? Hvem skal du selge til? Hva er dine ambisjoner med nettbutikken? Har du svar på disse spørsmålene, stiller du sterkt allerede. For å nå dine ambisjoner kan det være en god ide å ta i bruk OKR. OKR er et styringssett, basert på å sette et stort hovedmål (objective) og flere mindre mål som må oppnås for at hovedmålet skal oppfylles (key results). Key results rangeres etter sannsynligheten for at de blir fullført og skal oppdateres ukentlig.

OKR

Som et eksempel kan vi se på en OKR vi satt for nettbutikken vi nettopp lanserte:

Objective 1: Tilegne sterk kompetanse på oppstart, lansering og å drive en nettbutikk
KR1: Fullt funksjonerende nettbutikk (fra første møte med nettsiden til varen kommer frem til kunden) 10/10
KR2: Få i gang følgergruppe i sosiale medier (150 følgere) 10/10
KR3: Få i gang en e-postliste med nyhetsbrev (20 stk) 10/10
KR4: 3 unike designs 10/10
KR5: 20 salg på nettbutikken dette kvartalet 10/10
KR6: Photoshoot med produkter og bilderedigering fullført. 10.03.19. 10/10

Vi merket raskt at vi siktet for lavt med våre key results. Så lær gjerne av våre feil slik vi har gjort. Sett høy og «hårete» mål, som Lasse Brurok så fint satt det i en gjesteforelesning hos oss. Ved å sikte mot mer utfordrende mål vil man ha større insentiv til å prestere og gjøre noe en ellers ikke hadde gjort.

Plattform for nettbutikken, både enkelt å velge og å sette opp

I en forelesning med Kenneth Dreyer og Andreas Kristiansen som begge er erfarne med drift av nettbutikk, var de begge enige om at Woo Commerce ga flest muligheter og er den beste plattformen å bygge nettbutikk på. De nevnte også at Shopify gjorde susen og er veldig tilrettelagt og enkel i bruk. Altså passende for folk med mangel på kompetanse. Det var alt vi trengte å høre for å lande på hvilken av de to vi skulle gå for. Verken av oss har gjort slikt før eller har erfaring med koding. Utenom det lille jeg lærte da jeg ble tvunget til å gå forskning og vitenskapslære på videregående (Ikke spør).

Å sette opp Shopify er ingen stor prøvelse, såpass digitalt kompetente er vi alle. Shopify var nøyaktig slik som Kenneth og Andreas hadde fortalt oss i forelesning, svært brukervennlig. Shopify tilbyr en håndfull temaer som er gratis og veldig mange man må betale for. De som er gratis har alt du trenger for å lage en funksjonell nettbutikk med grunnleggende funksjoner.

Vi opplevde temaene vi prøvde som svært frustrerende til tider. Det at det ikke var mulig å sette opp temaet forskjellig på mobil og desktop, uten å måtte gå inn i koden, gjorde til tider ganske så sint. Når man har en tanke i hodet om hvordan noe ideelt burde sett ut, så kan det føles som et lite nederlag å bite i det sure eple og si «ja ja, det får bare gå sånn her». 

Førsteinntrykk er viktig

Forsiden på nettbutikken har nok vært det som har spist opp mest tid. Forsiden er selvfølgelig viktig, da det er det første man møter når man kommer inn på vår butikk. I 2019 har vi uendelige med muligheter og ressurser, og som regel veldig dårlig tid. Vi bestemmer oss fort om vi liker noe eller om det er til å stole på. Foreleseren vår Karl Philip, understreket dette da han ga oss en liste over 10 ting et godt nettsted må være flinke på. Her var førsteinntrykk det første som ble nevnt. Tre spørsmål skal bli besvart de 5 første sekundene en besøkende er på siden.

Har jeg kommet rett?
Hva kan jeg gjøre her?
Hvorfor skal jeg gjøre det her?

For å besvare det første spørsmålet, satt vi en stor og tydelig logo øverst i venstre hjørne. Vi valgte også å bruke et av de mange bildene vi har tatt med produktene. Bildene ble relativt stilrene, bar et preg av profesjonalisme samtidig som viste frem produktene. Det store og tydelige bildet, ønsket vi også at skulle hjelpe til å besvare de resterende spørsmålene.

En CTA om å se hele produktutvalget midt i header, håpet vi skulle understreke at dette er en nettbutikk. Legg merke til annonseringsbanneret øverst på siden, der vi informerte om fordelene ved å handle i vår butikk. Fri frakt og en rabattkode på 10% kommer tydelig frem for å gripe tak i tvilende besøkende.

Sider enhver nettbutikk bør ha

Noen sider på nettbutikken din, kommer kanskje ikke som noen overraskelse. Den må for eksempel ha dedikerte sider til produkter, gjerne der besøkende kan filtrere etter hva de leter etter. Den bør ha en «om oss» side av noe slag. Der kunder kan lese om skaperne, kjerneverdier og alt annet en skulle ønske å vite om en bedrift. Enten i tillegg eller sammen med denne, bør man ha kontaktinformasjon og en spesifisert tidsramme der de kan forvente svar.

En side der vanlige spørsmål blir besvart, er en fordel både for kunde og de som deg som driver butikken. Vilkår og betingelser skal man enkelt kunne lese, selv om de aller færreste tar seg bryet.

Betalingsmåter

Å sette opp betalingsmåte er heldigvis ingen tung oppoverbakke. Shopify lar deg velge mellom en rekke forskjellige betalingsmåter. Vi falt på Stripe som leverandør for betalingsmetode. Med Stripe får våre kunder muligheten til å betale med vanlig bankkort, kredittkort eller Apple pay. Det tilbys også løsninger som PayPal og Klarna kreditt, der en kan betale faktura 14 dager etter å ha handlet.

For å gjøre det mest mulig oversiktlig valgte vi å opprette en konto og bestille et kort til nettbutikken, som vi igjen koblet til brukeren vår hos Stripe. Stripe tar noen % av kjøpet, men det kommer man seg ikke unna, uansett hvilken tilbyder man velger. Basert på egne meninger og tilbakemeldinger vi har fått fra våre kunder, er det ønskelig å tilby en lettvint betalingsmetode. Vipps er den vanligste, men Shopify har gir og muligheter til å bruke AliPay og PayPal.

Analyseverktøy er et must for langvarig suksess og vekst

For å få innsikt i hvem som besøker nettbutikken, hva de gjør på siden og hvor de kom fra, implementerte vi en rekke analyseverktøy. Google Analytics, Facebook Pixel og Shopify sitt egne analyseverktøy er alle gull verdt for slik innsikt. Shopify sitt analyseverktøy er veldig enkel i bruk og gir deg grunnleggende informasjon. Ønsker vi å se hvordan det går og at alt er slik det skal, vil denne gjøre susen.

Skjermbilde av Shopify Analytics med våre resultater 4 dager etter lansering.

Ønsker du dypere innsikt i hvem du har hatt på siden og hvordan deres handlingsmønster seg ut, kan du bruke Google Analytics og Facebook Pixel. Som en følge av at vi aldri klarte å definere en klar målgruppe, har planen vår vært å la disse verktøyene hjelpe oss til en klar definisjon.

Det er viktig å ikke ta all data for god fisk. Noen dager etter lansering innså vi at data vi samler om kunder som har handlet gjennom vår deling på sosiale medier, ikke nødvendigvis representerer vår ideelle målgruppe. Menneskene som har kjøpt hittil er i stor grad venner, bekjente og familie. Å basere all segmentering og markedsføring videre på disse kundene og deres handlingsmønster, vil være ikke noe annet enn naivt.

Reklame i sosiale medier

Da vi innså dette bestemte vi oss for å kjøre reklamer via Business Manager og heller basere videre segmentering etter resultatene fra disse. Vi valgte å kjøre to forskjellige ads på de fleste plattformene Facebook tilbyr. Instagram story, Instagram feed, Facebook feed, Audience network (bannerannonser) og In-stream ads ble tatt i bruk. Dette syns jeg var veldig spennende fordi jeg endelig fikk muligheten til å bruke kunnskapen jeg har fått fra forelesninger fra Martine Fraas og Alexander Neely, samt alt jeg har lært fra Facebook Blueprint. Ekstra gøy var det da etter kun noen timer med ads, at en helt ukjent person handlet gjennom en reklame.

Annonser i sosiale medier og andre digitale plattformer kan være svært effektive. En av hovedgrunnene til dette er mulighetene til å treffe nøyaktig de du ønsker og personer som ligner (Lookalike Audience). Jeg anbefaler på det sterkeste å ta Facebook sitt nettkurs som omhandler Business Manager og hvordan man lager annonser på deres plattformer på best mulig måte.

Tilstedeværelse på sosiale medier

Før man setter igang med annonser, bør man ha på plass sterke profiler i sosiale medier. Alle de du ønsker å nå ut til er der, så selvfølgelig må du også være det. I vårt tilfelle var vi opptatt av at profilene ikke skulle se halvferdige ut når folk hadde sine første møter med de.

Aktiv innsamling og bruk av e-post

Gjennom hele vår tid med E-varehandel, har det blitt presisert hvor undervurdert og effektivt e-postmarkedsføring virkelig kan være. Gjesteforelesere Even Ødegård og Eivind Bodding fra blant annet Markedsføringspodden, ga oss mange gode tips til e-post. De viste også til egne erfaringer og undersøkelser, noe som bare forankret viktigheten av slike tiltak i mitt hode.

For å samle inn og sende ut e-poster brukte vi Mailchimp. Mailchimp er gratis opptil en viss mengde e-poster og gir deg mulighet til å gjøre mange smarte tiltak. De vi bruker er som følgende:

– Pop-up på nettbutikken, for å få folk til å abonnere på nyhetsbrev
– Velkomstmeldinger
– Abandoned cart e-poster – påminnelser om at du har lagt igjen varer i handlekurven til en nettbutikk. Kan gjerne sendes 2 eller 3 stk med variasjon i budskap og utforming.

Lansering

Når butikken er klar for lansering, er det på tide å bruke alle resursene du har for spre budskapet og nå ut til de du ønsker. Da vi lanserte butikken vår brukte vi ikke penger, da dette er en knapp resurs hos tre studenter på heltid, som må betale for leie i hovedstaden. For å ha fullført Blueprint hadde litt kreditt i Business Manager, så vi kjørte to forskjellige reklamer i cirka et døgn, bare for å prøve oss litt frem.

Vi la ut hvert vårt bilde på personlige Instagram profiler, der vi linket til butikken sin profil og ga litt kontekst. På facebook la vi ut et innlegg fra facebooksiden vår og deretter delte dette innlegget. Innleggene ble delt av bekjente, både frivillig og som en følge av «tvang». Dette førte til at en god del mennesker ble eksponert for merket, på kort tid.

Dette innlegget ble betydelig mye lenger enn planlagt, så jeg får bare beklage hvis det ble litt i tyngste laget. Ordene flyter når en skriver om noe man syns er spennende. Håper du fikk noe ut av dette, jeg vet i hvert fall at jeg gjorde det.

Lenker

Facebook Blueprint kurs

Lund, Karl Phillip 12.02.2019–15.03.2019. Forelesninger Høyskolen Kristiania

Neely, Aleksander og Fraas, Martine 28.02.2019. Facebookforelesning.

Ødegård, Even og Bodding, Eivind. 04.03.2019 Forelesning.

«OKR-et system for gjennomføring» INEVO